دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ |۲۴ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 28, 2024
تصاویر/ جلسه شورای عالی روحانیت استان با حضور امام جمعه بوشهر

حوزه/ امام جمعه بوشهر گفت: استان بوشهر همواره در برابر تهاجمات مقاومت کرده و این عنصر مقاومت به‌طور عمیق در فرهنگ بومی آن ریشه دوانده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، حجت الاسلام والمسلمین غلامعلی صفایی بوشهری، نماینده ولی فقیه در استان بوشهر، ظهر امروز در دیدار اعضای دبیرخانه روز ستایشگری استان بوشهر اظهار داشت: تحول یک جامعه نیازمند رعایت اصول بنیادینی است که فرهنگ و نظام اندیشی از مهم‌ترین آن‌ها به شمار می‌روند. اگر یک جامعه دارای نظام فکری منسجم و مهندسی شده‌ای نباشد، رفتارهای اجتماعی آن می‌تواند با بحران‌ها و نوسانات مختلف روبرو شود. این مسئله نشان‌دهنده اهمیت فرهنگ و شخصیت انسانی در شکل‌دهی به رفتارها و حرکات اجتماعی است.

امام جمعه بوشهر افزود: مصلحان اجتماعی به عنوان معماران تحول در یک جامعه عمل می‌کنند، و وظیفه آن‌ها طراحی، مدیریت و نظارت بر رشد و پایداری جامعه است. آن‌ها با تقویت نظام فکری جامعه و احیای پیشینه فرهنگی آن، می‌توانند به تحول مثبت این نظام کمک کنند.

وی بیان داشت: استان بوشهر به عنوان یک نمونه، دارای ویژگی‌های فرهنگی قابل توجهی است که شامل دیانت و مقاومت است. تاریخ نشان می‌دهد که اسلام به آرامی و بر پایه استقبال مردم در این استان مستقر شده و دیانت در بوشهر بر خلاف بسیاری از مناطق دیگر، ریشه در تفکر و عقلانیت دارد. علمای بزرگ و شخصیت‌های دینی از این استان همواره در تاریخ به عنوان مراجع و پشتیبانان فرهنگ دینی شناخته شده‌اند. به علاوه، استان بوشهر همواره در برابر تهاجمات مقاومت کرده و این عنصر مقاومت به‌طور عمیق در فرهنگ بومی آن ریشه دوانده است. در طول تاریخ، همواره علمای این استان به رهبری جامعه خود نقش برجسته‌ای در دفاع از دیانت و ارزش‌ها داشته‌اند. بنابراین، تحول یک جامعه نیازمند پایه‌ریزی بر اساس ارزش‌های همگرا و اصیل است، که در بوشهر به‌وضوح نمایان است.

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری بیان داشت: احیای دیانت و فرهنگ مذهبی در استان بوشهر به عنوان یک اقدام اساسی نه تنها باعث تقویت هویت فرهنگی این منطقه شده، بلکه نقش مهمی در مقاومت تاریخی و اجتماعی این مردم نیز ایفا کرده است. با توجه به تأکید بر دیانت و مراسم سنتی، بوشهر در واقع تبدیل به یک قطب دینی و فرهنگی شده که توانسته است با تکیه بر ریشه‌های تاریخی و دینی‌اش، به تعادل و همدلی در کنار مقاومت بپردازد.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر گفت: تاریخ استان بوشهر شاهد چهره‌های تاریخی و مذهبی متعدد است که توانسته‌اند به عنوان منابع الهام و الگو برای مردم عمل کنند. نقش علمای بزرگ و مراجع تقلید در ترویج دیانت و همواره در دفاع از مستقلّیت و تمامیت ارضی کشور، بیانگر اهمیت این منطقه در تاریخ اسلام و ایران است. به ویژه شخصیت‌های مؤثری مانند مرحوم علامه بلادی(ره) و دیگر عالمان بوشهری، نمایانگر علم و دیانت در تاریخ این استان هستند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: مراسم‌های عزاداری، به ویژه پس از طراحی‌های جدید و زیبا، توانسته‌اند به عنوان نمادهای فرهنگی گران‌بها در جامعه ایرانی شناخته شوند و توجه ملی و بین‌المللی را به خود جلب کنند. این برنامه‌ها نه تنها فرهنگ و دیانت را احیا کرده‌اند، بلکه جامعه را به هم نزدیک‌تر کرده و هویت فرهنگی ویژه‌ای را در دل مردم گنجانده‌اند. در این چرخه از احیای دین و فرهنگ، اهمیت تعاملات اجتماعی و انسانی در تشکیل یک جامعه با ثبات و مقاوم بر هیچ‌کس پوشیده نیست. با توجه به ویژگی‌های خاص بوشهر، همچون همسایگی با دریا و جاذبه‌های فرهنگی، این استان می‌تواند به عنوان الگویی برای سایر مناطق به شمار آید.

وی بیان داشت: بنابراین، تلاش برای احیای دیانت و مناسک مذهبی در بوشهر، نه تنها برای تقویت هویت دینی بلکه به‌عنوان یک استراتژی فرهنگی و اجتماعی برای ادامه زندگی و پیروزی در مقابل چالش‌های موجود، به بهترین شکل پیگیری می‌شود. این فعالیت‌ها به تمامی مردم فرصتی می‌دهد تا ریشه‌های تاریخی و فرهنگی خود را شناسایی کرده و به آنها افتخار کنند.

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری گفت: اشاره به هندسه عزاداری، حرکت‌های نمادین و تعاملات اجتماعی در این مراسم نشان‌دهنده‌ آن است که این سنت‌ها تنها به معنا و مفهوم مذهبی محدود نمی‌شوند، بلکه به‌عنوان یک علم اجتماعی و فرهنگی نیز قابل تحلیل و بررسی هستند. حرکت‌های دایره‌ای و سینوسی که در عزاداری بوشهر وجود دارد، نماد هم‌چشم‌اندازی و تعامل اجتماعی است که در آن افراد ضمن عزاداری، در یک چرخه حرکتی و معنوی به هم پیوند می‌خورند. این ویژگی‌ها بیانگر دقت نظر معماران فرهنگی، نظیر مرحوم شریفی و دیگر بزرگان است که با درک عمیق از روانشناسی و جامعه‌شناسی، نحوه‌ عزاداری را به نوعی طراحی کرده‌اند که با نیازهای فطری و فرهنگی مردم همخوانی داشته باشد.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر گفت: با ایجاد جو آرام و تعاملی میان عزاداران، نه تنها احساسات مذهبی تقویت می‌شود، بلکه حس همبستگی اجتماعی نیز افزایش می‌یابد. این مسئله نشان‌دهنده‌ اهمیت فرهنگ و هنر در ایجاد پیوندهای اجتماعی و معنوی در جامعه است. احیای ریشه‌های دیانت و فرهنگ مذهبی نیز به‌عنوان یک نیروی محرکه برای پیشرفت و توسعه‌ اجتماعی مورد تأکید قرار دارد. داشتن نگاهی عمیق به تاریخ و هویت فرهنگی نه تنها به تقویت فردی افراد کمک می‌کند، بلکه به جامعه نیز نوید یک آینده روشن‌تر را می‌دهد.

امام جمعه بوشهر گفت: به‌طور کلی، ما شاهد این هستیم که چگونه این مراسم نه تنها به حفظ و تدریج ارزش‌های فرهنگی و مذهبی کمک می‌کند بلکه الگویی برای دیگر جوامع برای تعامل مثبت و سازنده با یکدیگر و همچنین ارتباط با تاریخ و هویت فرهنگی خود به شمار می‌آید. این‌گونه احیاگری می‌تواند به غنای فرهنگی جامعه کمک کرده و موجب افرایش جذابیت دیانت در میان نسل‌های آینده شود.

وی با تأکید بر یادآوری شخصیت‌های بزرگ و ریشه‌دار تاریخ و همچنین شهدایی و زنده نگه داشتن یاد آنها گفت: این کار نشان‌دهنده‌ اهتمام به حفظ هویت فرهنگی و مذهبی است. این روند می‌تواند به نسل‌های آینده کمک کند تا با درک عمیق‌تری از تاریخ و ارزش‌های خود، به سمت آینده‌ای روشن و اخلاقی حرکت کنند. در این راستا، تأکید بر جوانان و نوجوانان به‌عنوان آینده‌سازان جامعه و ترویج ارزش‌ها و اصول اخلاقی در میان آن‌ها، یکی از اولویت‌های اصلی به شمار می‌آید. آموزش و پرورش فرهنگی و مذهبی به آن‌ها این امکان را می‌دهد که هم در زندگی فردی و هم اجتماعی خود به درک عمیق‌تری از مسئولیت‌های خود برسند.

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری ابراز امیدواری کرد: این تلاش‌ها منجر به ارتقاء فرهنگی و اجتماعی جامعه بوشهر و سایر نقاط کشور شود و ادامه‌دهنده‌ راه بزرگانی باشد که تأثیر عمیقی بر تاریخ و فرهنگ این سرزمین گذاشته‌اند. تلاش برای ارتقاء وحدت و همبستگی اجتماعی به‌ویژه در شرایط کنونی بسیار ضروری است و می‌تواند به همگان امید و انگیزه بدهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha